Suomen Viro-yhdistysten liitto ry. (SVYL)

SVYL Suomen Viro-yhdistysten liitto ry. (SVYL) Suomen Viro-yhdistysten liitto ry. (SVYL)
Espoon Suomi-Viro seura ry

6. Projektit

7. Talous

1. Yleistä

Viro-yhdistysten liitto ry. (VYL) on valtakunnallinen, Viro-ystävyystoimintaa koordinoiva, liittomuotoinen järjestö Suomessa. Vuodesta 1991 toimineen liiton tarkoituksena on kehittää Suomen ja Viron suhteita ja asukkaiden kanssakäymistä sekä maiden historian ja yhteiskunnallisen, taloudellisen ja sivistyksellisen elämän tuntemusta tukea jäsentensä toimintaa ja edistää keskinäistä yhteistyötä.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi liitto toiminta-alueenaan koko maa edistää yhteyksien ylläpitoa Suomen ja Viron kansalaisten välillä, harjoittaa jäsenistönsä keskuudessa ja sen ulkopuolella liiton tarkoitusperiä edistävää tiedotustyötä ja julkaisutoimintaa sekä järjestää kulttuuri-, koulutus- ja neuvottelutilaisuuksia, matkoja, juhlia ja vierailuja.

Liiton keskeisiä ja perinteisiä toimintamuotoja, joita seurattiin myös vuonna 2001, ovat muun muassa Viron ja Suomen itsenäisyyspäivien vietto molemmin puolin Suomenlahtea sekä Suomen sillan rakentaja -palkinnon jakaminen. Kulttuurivaihtoon eteläisen naapurimme kanssa panostettiin vuonna 2001 perinteiseen malliin myös järjestämällä erilaisia näyttelyitä ja seminaareja, joista keskeisin oli Viron nuoria kykyjä ja nuorison arvoja käsitellyt Nuori, nouseva Viro -seminaari, joka pidettiin Eduskunnassa yhteistyössä Eduskunnan Viro-ystävyysryhmän kanssa. Niin ikään merkittävä tapahtuma oli suomalais-virolainen Tiedepäivä, joka sai Virossa laajaa julkisuutta (kts. tuonnempana).

VYL järjesti jäsenistölle ja muille Suomi-Viro-asioista kiinnostuneille suunnattuja vapaamuotoisempiakin tilaisuuksia niin Suomessa kuin Virossakin. Osallistuminen maakunnallisiin Viro-päiviin ja -viikkoihin, samoin jäsenjärjestöjen erilaisiin Viro-tilaisuuksiin oli liiton keskeistä toimintaa. Yhteistyössä muiden suomalaisten Viro-järjestöjen kanssa VYL osallistui myös muun muassa Baltia-viikon ohjelmaan sekä virolaista kulttuuria laajalti esittelevään Martin markkinat -tapahtumaan Helsingin Wanhassa satamassa. VYL osallistui tammikuussa myös ensimmäistä kertaa matkailumessuille.

2. Hallinto ja organisaatio

2.1 VYL:n hallitus ja toimihenkilöt 2001

Viro-yhdistysten liiton puheenjohtajana toimi vuonna 2001 professori Pekka Lilja Jyväskylästä. Hänen lisäkseen liiton hallitukseen kuuluivat varapuheenjohtajat, opettaja Liisa Löyttyniemi Tampereelta ja eversti Matti Lukkari Helsingistä sekä 12 muuta hallituksen jäsentä eri puolilta Suomea.

Hallitukseen kuuluivat jäseninä Pentti Kangasluoma Lapuan Suomi-Viro-seurasta Rauno Koponen Heinäveden Viro-ystävyysseurasta, Ritva Laessaari Espoon Suomi-Viro-seurasta, Eero Lehtonen Toijalan seudun Suomi-Viro-seurasta, Raimo Manneri Tuusulan Suomi-Viro-yhdistyksestä, Anu Marttila Virkusta, Juha Tetri Suomi-Viro-seurasta, Vesa Olkkonen Keski-Suomen Viro-seurasta, Heikki Rantala Tampere-Tartto-seurasta, Harri Turkulainen Kainuun Viro-seurasta, Sakari Ryömä Porin seudun Suomi-Viro-seurasta ja Harri Raitis Varsinais-Suomen Viro-keskuksesta.

Liiton vuoden 2001 tilien tarkastajat olivat Silja Angerma-Karila Espoon Viro-seurasta ja Tuula Granqvist Virkku ry:stä, varatilintarkastajina toimivat Sakari Raulisto ja Lars Winqvist Tuusulan Viro-seurasta.

Hallituksen keskuudesta valitun työvaliokunnan jäseninä toimivat vuonna 2001 puheenjohtaja Pekka Lilja, varapuheenjohtajat Liisa Löyttyniemi ja Matti Lukkari sekä Anu Marttila ja Raimo Manneri.

Tampereen Kansainvälisesä toimintakeskuksessa (Suvantokatu 13) 13.10.2001 pidetyssä liittokokouksessa päätettiin, että professori Pekka Lilja johtaa liittoa myös vuonna 2002. Niin ikään päätettiin, että hallitus olisi vuonna 2002 14-jäseninen. Kokouksessa myös päätettiin, että selvyyden vuoksi liiton nimi muutetaan Suomen Viro-yhdistysten liitoksi, lyhenteenä SVYL.

Kokouksen alusti Viron radion free lance -toimittaja Mart Ummelas, joka esitelmöi aiheesta Viron presidentinvaalit – reunahuomautuksia.

Viro-yhdistysten liiton pääsihteerinä toimi ajalla 1.1. - 31.12.2001 FM Kulle Raig ja projektisihteerinä ja viro.nyt-tiedotuslehden toimitussihteerinä Sanna Immanen, joka hoiti myös muut toimistosihteerille kuuluvat tehtävät. Liiton kirjanpitoa hoiti Marika Külm, liiton luottamustoimisena rahastonhoitajana toimi Anu Marttila. Liiton toimisto oli Baltia-keskuksessa Mariankatu 8 b, 00170 Helsinki.

2.2 Liiton toimistot

VYL:n toimistotilat olivat saman katon alla Tuglas-, Donelaitis- ja Rozentals-seurojen, Viron Suomen-instituutin, Viron ja Latvian matkailutoimistojen sekä Baltia-kirjaston kanssa. Baltia-keskuksen kokouksissa liittoa edustivat varapuheenjohtaja Liisa Löyttyniemi ja pääsihteeri Kulle Raig.

Toimiston postiosoite oli PL 464, 00170 Helsinki, puhelinnumero 09-684 28 464 (faksi 684 28 465). Internet-kotisivua www.vyl.ee piti vuoden aikana yllä projektisihteeri Sanna Immanen.

Muut toimistot

Keski-Suomen Viro-keskus, c/o Suomen Viestintä Oy, puheenjohtaja Vesa Olkkonen, Puistokatu 2 C, 40100 Jyväskylä, puh. 014-611233.

Tampere-Tartto-seura, Suvantokatu 13 II krs 33100 Tampere. Puh. 03-2110 210 faksi 03-2134533.

Porin seudun Suomi-Viro -seura, Friitalan toimistokeskus, Lauttaranta, 28400 Ulvila. Puh. 02-5383 154.

Varsinais-Suomen Viro-keskus, Uudenmaankatu 1, 20500 Turku. Puh. 02-2516140.

2.3 Liiton jäsenistö

Viro-yhdistysten liitto ry:n jäsenistö koostui vuonna 2001 seuraavista jäsenyhdistyksistä (yhteensä 37):

Eesti Lastering ry, Espoon Suomi-Viro-seura, Heinäveden Seudun Viro-ystävyysseura, Helsinki-Tallinna-seura, Helsingin Viro-ystävyysseura, Huittisten Suomi-Viro-seura, Janakkalan Suomi-Viro-seura, Joensuun Suomi-Viro-seura, Kainuun Viro-seura, Kangasalan Räpinologit, Keravan Viro-seura, Keski-Suomen Viro-seura, Kotkan Tallinna-seura, Kouvolan Viro-seura, Kurikan Seudun Suomi-Viro-seura, Lapuan Suomi-Viro-seura, Loh­jan Seudun Suomi-Viro-seura, Meri-Lapin Suomi-Viro-seura, Mikkelin läänin Suomi-Viro-seura, Olutsilta - Õllesild, Porin Seudun Suomi-Viro-seura, Rauman Suomi-Viro-seura, Suomalaisuuden liitto, Suomen-poikien perinneyhdistys, Suomi-Viro-seura, Tampere-Tartto-seura, Tarton alueen ortodoksien tukiyhdistys, Teljän Suomi-Viro-seura, Toijalan Seudun Suomi-Viro-seura, Turun Seudun Viro-seura, Tuusulan Suomi-Viro-yhdistys, Vaasa-Pärnu-seura, Valkeakosken Seudun Suomi-Viro-seura, Varsinais-Suomen Viro-keskus, Virkku ry, Viron ortodoksisen kirkon Ystävyysseura (VYS).

Toimintavuoden aikana liittyneitä uusia jäseniä olivat Eesti Lastering ja VYS.

2.4 Tiedotus ja julkaisut

Vuonna 2001 Viro-yhdistysten liitto ry:n tiedotustoimintaa harjoitettiin viro.nyt-lehden kautta. Hallituksen kokouksessa 14.10.2000 tehdyn päätöksen mukaisesti lehteä julkaistiin vuoden 2001 aikana 4 numeroa ja selähetettiin kaikille oman seuran jäsenmaksun maksaneille veloituksetta. Lehden neljän numeron keskimääräinen painosmäärä on noin 2500 kappaletta. viro.nyt 1 esitteli itsensä ja VYL:n, kakkosnumeron teemana oli Virumaa, kolmosnumero keskittyi kuntayhteistyöhön ja nelosnumero talvisen Tallinnan kulttuuritarjontaan.

3. Toiminta

3.1 Viron ja Suomen itsenäisyyspäivät

Viro-yhdistysten liiton perinteiden mukaan itsenäisyyspäiviä vietettiin kuluneena vuonna molemmin puolin Suomenlahtea.

Viron 83-vuotispäivää 24.2.2001 vietettiin eri puolilla Suomea. Helsingin juhlatapahtumista vastasi omalta osaltaan myös VYL. Malmin hautausmaalla seppeleenlaskutilaisuudessa puhui VYL:n varapuheenjohtaja Matti Lukkari. Kansalaistilaisuudessa Vanhan kirkon puistossa piti juhlapuheen VYL:n varapuheenjohtaja Liisa Löyttyniemi. Kansalaisjuhlassa Suomalaisella klubilla piti juhlapuheen Helsingin yliopiston edustaja Inkeri Jääskeläinen, tanssimusiikista vastasivat Tõnu Aare, Ants Nuut ja Jaan Arder. Monella paikkakunnalla vastuu juhlapäivän vietosta oli VYL:n jäsenyhdistyksillä.

Itsenäisyyspäivän kansalaisjuhlassa VYL jakoi myös ansiomerkkinsä, jonka saivat Tallinkin toimitusjohtaja Keijo Mehtonen ja Suomen pankin ex-johtaja Esko Ollila.

Viron itsenäisyyspäivän merkeissä FT Sirje Olesk Tartosta kiersi 19.2. - 23.2. puhumassa jäsenseuroissa aiheesta Viron ja virolaisen kulttuurin haasteet uudella vuosituhannella.

Suomen itsenäisyyden 84-vuotisjuhlan VYL järjesti 8.12.2001 yhdessä Suomen-poikien kanssa Tallinnassa Sakala-keskuksessa. Tapahtumaan osallistui noin 200 henkeä. Tilaisuuden avasi Suomen-poikien puheenjohtaja Uno Järvela. Juhlapuheen piti eversti Lauri Väättänen, suomalaisen tervehdyksen toi VYL:n varapuheenjohtaja Matti Lukkari. Tilaisuudessa oli läsnä Suomen suurlähettiläs Jaakko Blomberg. Tilaisuudessa luovutettiin myös Suomen sillan rakentaja -palkinto. Juhlatilaisuuden jälkeen vietettiin hartaushetki Suomen-poikien haudoilla Metsäkalmistolla ja sen jälkeen nautittiin yhteinen juhlaillallinen.

3.2 Sillanrakentaja-palkinto

Viro-yhdistysten liitto ry:n ja Suomalais-Eestiläinen Kauppayhdistyksen (SEKY) yhteisesti jakama perinteinen, jokavuotinen Suomen sillan rakentaja -palkinto myönnetään yksityishenkilölle tai yhteisölle, joka on työllään ja toiminnallaan Virossa tai Suomessa myön­teisellä tavalla vahvistanut ja edesauttanut Viron ja Suomen ja näiden maiden kansalaisten keskinäisiä suhteita ja kanssakäymistä kulttuurin, talouden tai yhteiskuntaelämän alalla. Palkinto jaetaan Suomen itsenäisyyspäivän juhlallisuuksien yhteydessä, marras-joulukuussa.

8.12. 2001 Viro-yhdistysten liitto ry:n varapuheenjohtaja Matti Lukkari ja Suomalais-Eestiläisen Kauppayhdistyksen (SEKY:n) puheenjohtaja Lauri Ståhlberg luovuttivat Sillan­rakentaja-palkinnon Viron lastensuojeluliitolle. Palkinnon perusteluissa sanottiin mm., että se luovutettiin liitolle“tunnustuksena jatkuvasta ja systemaattisesta yhteistyöstä Suomen Lastensuojelun Keskusliiton ja Mannerheimin lastensuojeluliiton kanssa, mikä on auttanut luomaan Viroon kattavan lasten kokonaissuojeluun tähtäävän, tehokkaasti toimivan verkoston.

3.3 Seminaarit ja esitelmät

28.4. 2001 VYL järjesti yhteistyössä Suomen Tiedetoimittajien liiton kanssa Helsingissä tieteiden talossa (Kirkkokatu 6) suomalais-virolaisen tiedepäivän. Tilaisuuden avasi SKS:n pääsihteeri Jussi Nuorteva. Esitelmöitsijöinä olivat Helsingin yliopiston bioteknologian laitoksen johtaja Mart Saarma, (Suomen ja Viron tiedemaisemien eroja ja yhtäläisyyksiä), Tarton yliopiston professori Andres Metspalu (Population-wide Genome Analysis: Why and How?), Viron pääministerin tieteellinen neuvonantaja Linnar Viik (Itämeri yhdistävänä ja/tai erottavana tekijänä alueen tietoyhteiskuntien kehityksessä), Tieteessä tapahtuu -lehden päätoimittaja Jan Rydman (Tieteen päivät – tieteen popularisoinnin tärkeä instrumentti), tiedetoimittaja Tiit Kändler (Science and Media: the Estonian Model) ja professori Nils Mustelin (Tiede ja epätiede: miten niitä viestitään?).

Tapahtumasta kirjoitti laajan artikkelin virolainen Eesti Päevaleht, samoin tapahtuma oli Viron TV:n pääuutislähetyksen ensimmäinen uutinen 28.4. 2001.

5.6.2001 VYL järjesti yhteistyössä Eduskunnan Viro-ystävyysryhmän kanssa Eduskunnan auditoriossa seminaarin Nuori, nouseva Viro. Seminaarissa paneuduttiin nuorten virolaiskykyjen esiinmarssiin ja virolaisnuorten arvojärjestelmään. Esitelmöitsijöinä olivat mediatutkija ja kulttuurijournalisti Barbi Pilvre, Tarton yliopiston dosentti FT Maarja Lõhmus, kasvatustieteen tohtori Sakari Suutarinen, Tarton yliopiston sosiologian opiskelija Tõnis Saarts, Viron TV:n venäjänkielisen toimituksen päällikkö Pavel Ivanov, New Yorkin yliopistossa tohtorinväitöskirjaa tekevä Ivi Masso ja Viron EU-toimiston johtaja Henrik Hololei.

27.10. 2001 VYL järjesti yhteistyössä SKS:n kanssa sekä Ajatus Kirjojen ja Espoon Viro-seuran tukemana seminaarin Lennart – legenda jo eläessään. Esitelmöitsijöinä olivat professori Rein Veidemann (Lennart ja hänen aikansa), FT Toomas Liiv (Kannustimena löytöretkeilijän intohimo) ja FM Kulle Raig (Hopeanvalkean maailman kartoittaja). Tilaisuudessa näytettiin Bengt von zur Mühlenin elokuva Eestile pühendatud elu.

Seminaaritoiminnan ohella Viro-yhdistysten liiton toimintaan kuului vuoden 2001 aikana runsaasti erilaisia kokousten ohella pidettyjä esitelmiä ja alustuksia.

Viron kirjan vuoden vietto jatkui vuoden 2001 puolella yhteistyössä Viron akateemisen kirjaston kanssa.

Viron akateemisen kirjaston tutkija Mare Luuk esitelmöi aiheesta Värikkäistä faktoja virolaisen kirjan historiasta 13.2.2001 Kajaanin Kaukametsän kulttuurikeskuksessa ja 14.2.2001 Suomussalmen kirjastossa. Kummankin tapahtuman oli järjestänyt Kainuun Viro-seura.

Samasta aiheesta luennoi pääsihteeri Kulle Raig Lohja museossa Lohjan Viro-seuran järjestämässä tilaisuudessa 26.3.2001 ja Mikkelin Viro-seurassa 3.4.2001.

3.4. Maakunnalliset tapahtumat jäsenjärjestöissä

Viro-yhdistysten liitto oli vuoden 2001 aikana mukana usean paikallisjärjestönsä aktiviteeteissa ja niiden järjestämisessä. Tämän toimintakertomuksen puitteissa näitä tapahtumia ei kuitenkaan lähdetä erittelemään, sillä työpanos, jonka VYL erilaisiin paikallisiin tapahtumiin antoi, vaihteli suuresti: luennoitsijoiden välittäminen (kuten edelläkin mainittu), käytännön organisointi ja kustannusten jakaminen ja niin edelleen.

Usein paikallisiin tapahtumiin liittyi Viro-yhdistysten liiton hallituksen kokous. Näin oli esimerkiksi Pirkanmaan XI Virro-viikoilla, joka järjestettiin 1.10. - 28.10.2001 Tampereella. Viikon ohjelma oli jälleen kerran varsin näyttävä. Ohjelmassa oli näyttelyitä ja investointiseminaari.Viikon yhteydessä pidettiin myös VYL:n sääntömääräinen liittokokous sekä puheenjohtaja- ja sihteeripäivät 13.10. 22 jäsenseuran edustajat olivat tulleet pohtimaan liiton jatkotoimintaa. Ennen liittokokousta kuultiin Mart Ummelaksen esitelmä Viron presidentinvaaleista.

3.5. Matkat

Viro-yhdistysten liitto ry järjesti vuoden 2001 aikana myös muutaman matkan Suomenlahden yli. Erityisen runsaasti niitä järjestivät lukuisat paikallisosastot.Kaikkien matkojen luetteloiminen tässä yhteydessä ei liene tarpeen.

Liiton matkat:

31.3. – 2.4.2001 tapahtunut Oopperaa ja balettia -matka Tallinnaan juhlimaan primaballerina Kaie Kõrbin 40-vuotispäivää.

31.8. – 2.9.2001 liitto järjesti matkan Viroon teemana Suurmiesten jalanjäljissä. Matkan yhteydessä pidettiin VYL:n hallituksen kokous.

7. -9.12.2001 liitto järjesti Tallinnaan Suomen itsenäisyyspäivä -matkan juhlistaakseen yhdessä Suomen-poikien kanssa Suomen itsenäisyyspäivää (ks. ylempänä).

3.6 Koulutus

Luennoitsijoiden ja seminaarien lisäksi kulttuurivaihtoon sisältyvä keskeinen asia on VYL:n edistämä kielikoulutus. Oman toimintansa luonteen vuoksi VYL ei itse järjestä kielikursseja, mutta tekee kaikkensa auttaakseen paikallisosastoja opet­tajien ja oppimateriaalin hankkimisessa.

3.7 Muu toiminta

Näyttelyt

Meidän kylän akat – 5.2. – 28.2. 2001 Ave Nahkurin naivistiset maalaukset Toijalan kaupunginkirjastossa

Scripta manent/Kirjoitukset pysyvät – 19.2. – 10.3. 2001 Malmin kirjastossa

Eesti exlibris 100 – helmikuu 2001 Kajaanin, Suomussalmen ja Vaalan kirjastoissa maaliskuussa Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa

Viron vanhimmat kirjat 9.4. - 25.4.2001 Turun pääkirjastossa.

Scripta manent/Kirjoitukset pysyvät – 23.3. – 10.4.2001 Mikkelin kaupunginkirjastossa

Anna mulle tilaisuus -myyntinäyttely Martin markkinoilla 10.11.2001, esillä ja myytävänä Haapsalun vammaisten lasten koulun käsitöitä

Katariina käik -käsityökadun taidekäsitöiden esittely Suomen kansallismuseon joulumyyjäisissä 1.12. 2001

Anna mulle tilaisuus - Haapsalun vammaisten lasten koulun käsitöiden näyttely 4.12. - 17.12.2001 Malmitalossa. Esillä myös Ülo Joosingin valokuvia saman koulun oppilaista ja heidän tekemisistään.

Musiikki, teatteri, tanssi, juhlat

19.5.2001 järjestettiin perinteinen virolainen kevätjuhla yhdessä Viro-instituutin kanssa. Juhla pidettiin Villa Kivessä. Tarjolla oli ruokaa ja juomaa. Ohjelma alkoi Eesti Lasteringin lasten esiintymisellä. Jüri Aarma Tallinnasta viihdytti yleisöä musisoimalla ja laulamalla. Ihmisiä oli paikalla pari sataa. Ilta sujui yhteislaulun ja tansiin ja rennon hauskanpidon merkeissä. Tanssimusiikista vastasi virolainen Genialistid-yhtye. Paikalla oli myös suurlähetystön henkilökuntaa.

VYL osallistui 10.11.2001 Helsingin Katajanokan Wanhassa satamassa pidetyille Martin markkinoille eräiden pääkaupunkiseudulla toimivien jäsenyhdistystensä kanssa. Martin markkinat järjestetään virolaiseen perinteeseen kuuluvan Martin päivän tienoilla marraskuun alkupäivinä. Jäsenjärjestöillä oli mahdollisuus käyttää VYL:n kabinettia pienestä maksusta. VYL:n avustamana markkinoilla oli mukana Haapsalun vammaisten lasten koulu käsitöineen. VYL myös hankki juhliin tanssiorkesteriksi muhulaisen Laulusõbrad-yhtyeen.

3.8. Liiton ansiomerkki

Vuoden 2001 aikana myönnettiin ansiomerkkejä seuraavasti:

Toimitusjohtaja Keijo Mehtonen

Pankinjohtaja Esko Ollila

Karin Norho (Porin seudun Suomi-Viro-seura)

Risto Äijälä (Huittisten Seudun Suomi-Viro-Seura)

Ritva Laessaari (Espoon Viro-seura)

4. Projektit

Rudolf-hoitokoti

Kohtla-Järvellä sijaitseva yksityinen turvakoti Rudolf oli VYL:n virallisena avustuskohteena myös vuoden 2001 aikana. Rahallisesti ei turvakotia avustettu, mutta jaettiin tietoa avustuskohteesta ja osallistuttiin kuljetusten järjestämiseen.

VYL:n ja paikallisosastojen avulla kerättiin kahden vuoden aikana liinavaatteita, jalkineita, vanhusten ja sairaiden huollossa tarvittavia apuvälineitä, mm. pyörätuoleja. VYL myös auttoi erään vaatetusliikkeen lahjoittamien uusien urheilu- ja muiden vaatteiden perille toimittamisessa. Niin ikään VYL hankki turvakodille laitospesulassa tarvittavat käytetyt pesukoneet, lingot ja kuivausrummut.

5. Talous

Viro-yhdistysten liitto ry:n taloudellisen perustan muodosti vuonna 2001 opetusministeriön myöntämä valtionapu, jäsenmaksut ja tilaisuuksien osanottomaksut. Valtionavustuksen määrä, 300 000 markkaa vuonna 2001, oli edellisvuoteen verrattuna 120 000 markkaa pienempi. Niinpä vuoden 2001 tilinpäätös osoitti tiukasta taloudenpidosta ja säästämistoimenpiteistä huolimatta alijäämää 43 884,75 markkaa.

Muumi